Co warto wiedzieć o dysleksji?
Dysleksją, w znaczeniu ogólnym, nazywamy specyficzne trudności w uczeniu się. Mówimy wówczas o tzw. dysleksji rozwojowej. Obejmuje ona zaburzenia uwidaczniające się w nauce czytania i pisania, mimo stosowania obowiązujących metod nauczania, co najmniej przeciętnej inteligencji dziecka i sprzyjających warunków społeczno-kulturalnych.
Dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów zaburzeń: DYSLEKSJA - trudności w czytaniu (zaburzenia zarówno tempa i techniki czytania, jak i stopnia rozumienia treści)
DYSORTOGRAFIA - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo dobrej znajomości zasad pisowni)
DYSGRAFIA - niski poziom graficzny pisma (brzydkie, koślawe litery, trudności z utrzymaniem się w linijce, litery w wyrazach nierówne)
DYSKALKULIA - problemy w matematyce (niski poziom rozumowania operacyjnego, kłopoty z pojęciami abstrakcyjnymi, np. pojęciem liczby, wielkości, proporcji).
Te trudności w uczeniu się nie zależą od poziomu inteligencji dziecka (często dyslektycy to osoby o wysokiej, a nawet wybitnej inteligencji - np. Albert Einstein, twórca teorii względności), od kompetencji nauczyciela (dysleksja jest zjawiskiem powszechnym na całym świecie, bez względu na preferowany system kształcenia), nie są też wynikiem lenistwa czy złej woli ucznia (przypominałoby to robienie na złość sobie samemu.
Przyczyny
Przyczyną tego typu zaburzeń mogą być mikrouszkodzenia tych części kory mózgowej, które są odpowiedzialne za rozpoznawanie słyszanych głosek, widzianych liter, łączenia ich w wyrazy. Często zdarza się, że osoby mające dysleksję nie są tego świadome. Z roku na rok kłopoty w szkole pogłębiają się , nauka staje się coraz bardziej uciążliwa i do trudności w czytaniu i pisaniu dochodzą zaburzenia emocjonalne.
Częstość występowania
W literaturze europejskiej podaje się, że dzieci dyslektyczne stanowią 10%-15% uczniów. Badania przeprowadzone w Polsce określają odsetek przypadków dysleksji na 9%-10%, a dysortografii na 13%-16%.
Objawy
Trudności w czytaniu i pisaniu dostrzegane są dopiero w okresie nauczania początkowego, a powinny zostać dostrzeżone w klasie "0" czy nawet w przedszkolu.
Wiek przedszkolny (3-5 lat)Objawy
opóźniony rozwój mowy
słabe umiejętności językowe; trudności w budowaniu zdań
opóźniony rozwój ruchowy
mała sprawność ruchowa i koordynacja ruchów podczas czynności samoobsługowych, rysowania czy zabaw ruchowych
Klasa "0" (6-7 lat)
wadliwa wymowa, błędy gramatyczne, trudności z zapamiętywaniem wierszy, piosenek
trudności z różnicowaniem głosek podobnych słuchowo (np. p-b, t-d, k-g itp.) oraz wydzielaniem wyrazów, sylab i głosek i z ich syntetyzowaniem i analizowaniem (np. dziecko nie potrafi rozłożyć wyrazu mama na głoski m-a-m-a)
dziecko nie lubi rysować, ma trudności z odtwarzaniem wzorów graficznych i szlaczków
nie lubi układanek, ma z nimi trudności
myli prawą rękę z lewą; ma trudności z używaniem określeń prawo-lewo, nad-pod
trudności w nauce czytania
Wiek szkolny (powyżej 7 lat)
objawy wyżej wymienione
trudności z zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, dat, nazwisk, szeregów nazw, błędne zapisywanie liczb wielocyfrowych
brzydkie pismo, niezdarny rysunek
trudności z opanowaniem poprawnej pisowni
mylenie liter o podobnym kształcie (p-b-d-g, l-t-i-ł, m-n, w-u, o-a-c)
mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym słuchowo (d-t, z-s, w-f)
opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter
trudności ze zmiękczeniami
Diagnoza
Diagnozę dysleksji przeprowadza się w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko badane jest przez psychologa i pedagoga. Czasem niezbędna też jest konsultacja logopedy, neurologa, okulisty, laryngologa lub foniatry.
Jak mogą pomóc dziecku rodzice?
W każdym przypadku, gdy Cię coś nie zaniepokoi zgłoś się do poradni, ponieważ każda terapia poprzedzona jest diagnozą psychologiczno-pedagogiczną.
WOBEC DZIECKA POWINNY BYĆ PROWADZONE
specjalistyczne ćwiczenia prowadzone przez nauczyciela-terapeutę, które odbywają się systematycznie przez 2-3 lata
ZASADY POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM W DOMU
Nie traktuj dziecka jako chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.
Nie karz, nie wyśmiewaj dziecka w nadziei, że to zmobilizuje je do pracy.
Nie łudź się, że "dziecko samo z tego wyrośnie", "weźmie się w garść", "przysiądzie fałdów", lub że ktoś je z tego "wyleczy".
Nie spodziewaj się, że kłopoty dziecka pozbawionego specjalistycznej pomocy ograniczą się do czytania i pisania i że skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej.
Nie ograniczaj dziecku zajęć pozalekcyjnych, aby miało więcej czasu na naukę, ale i nie zwalniaj go od systematycznych ćwiczeń.
Staraj się zrozumieć swoje dziecko: jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec trudnościom szkolnym.
Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować trudności dziecka: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj się ze specjalistą (psychologiem, logopedą, pedagogiem).
Aby jak najwcześniej pomóc dziecku:
- zaobserwuj w codziennej pracy z dzieckiem, co najskuteczniej mu pomaga
- korzystaj z literatury i z fachowej pomocy nauczyciela- terapeuty (w formie terapii indywidualnej lub grupowej)
- bądź w stałym kontakcie z nauczycielem i pedagogiem szkolnym.
Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka w jego kłopotach szkolnych.
Chwal i nagradzaj dziecko nie tyle za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem stała się przyjemna dla was obojga.
Opracowały:
Beata Sobolewska
Dorota Późniak-Przełomiec
Teresa Ostałowska